Maarit Petälän matka olympiakultamitaliksi

Los Angelesin kesämaailmankisat ovat nyt ohi, ja tässä kertomukseni kisamatkasta.

Matka Los Angelesiin

Matka Los Angelesin Special Olympics -kesämaailmankisoihin alkoi maanantaina 20.7. Pakkasin kaikki tavarani mukaan ja menin yöpymään joukkuetoverilleni, mistä lähdimme yhdessä varhain tiistaina matkaan kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää ja Los Angelesia. Starttasimme matkaan klo 03.30 ja olimme lentokentällä perillä vähän ennen aamu viittä. Lentokentällä tapasimme muut joukkuetoverimme sekä kokoonnuimme yhteen koko Suomen kisajoukkueen kanssa. Siitä sitten alkoi härdelli kun jaettiin puuttuvia vaatteita ja nimilappuja laukkuihin ja reppuihin.

Lensimme ensin Lontooseen, mistä matka jatkui 7 tunnin odottelun jälkeen kohti Los Angelesia. Lento Los Angelesiin kesti 8-9 tuntia. Matka tuntui pitkästyttävältä, koska en osannut yhtään nukkua lennon aikana. Univajetta kertyi jonkin verran, koska en saanut nukuttua edellisenä yönä, enkä myöskään nyt lentokoneessa. Pääsimme kuitenkin hienosti perille Los Angelesiin ja myös kaikki matkatavaramme saapuivat heti! 🙂

Lentokentältä matkamme jatkui kohti San Diegoa, missä meillä oli ystävyyskaupunkivierailu. Meidän piti päästä sinne vielä saman päivän aikana, mutta kuljetukseen liittyvien haasteiden takia, pääsimme sinne vasta seuraavana päivänä. San Diegoon päästyämme tutustuimme paikkoihin ja kävimme katsomassa paikallisen baseball ottelun, San Diego Padres vs Miami Marlins. Perjantaina lähdimme takaisin kohti Los Angelesiä. Ennen matkaan lähtöä, meille luettiin koko kisajoukkueelle lähetetyt terveiset itse Suomen Tasavallan Presidentiltä, Sauli Niinistöltä. Pääsimme myös lähettämään hänelle videoterveiset takaisin sanomalla: ”Kiitos, Herra Suomen Tasavallan Presidentti!”

Special Olympics -kesämaailmankisat alkavat

Lauantaina meillä oli ensimmäinen luokitteluottelu, jonka valitettavasti hävisimme. Myöhemmin illalla ohjelmassa oli kisojen avajaiset. Avajaiset olivat huikeat, esiintyjinä oli muun muassa Stevie Wonder ja Avril Lavigne, joka lauloi lempikappaleeni Fly for Special Olympics. Tämän jälkeen sytytettiin kisatuli ja palasimme majoituksiimme.

Special Olympics avajaiset

Special Olympics avajaiset.

Sunnuntaina meillä oli kaksi luokitteluottelua lisää. Ne menivät hyvin, toisen voitimme ja toinen oli tasapeli. Pääsin myös mukaan Ylen urheiluruudussa näytettyyn haastatteluun. Kävimme myöhemmin katsomassa Suomen lentopallojoukkueen peliä ja loppuilta menikin keskittyessä seuraavan päivän varsinaiseen peliin.

Pääsin kuvaan Mikä "Väykkä" Väyrysen kanssa!

Pääsin kuvaan Mikä ”Väykkä” Väyrysen kanssa! (Mika pelaa Los Angeles Galaxy -seurassa).

Seuraavalla viikolla meillä oli lisää varsinaisia otteluita, jotka menivät kaikki hienosti. Voitimme jokaisen pelin, ja pääsimme perjantaina pelattavaan finaaliin! Muuten viikon ohjelmaan kuului muiden lajien otteluiden seuraamista, rannalla oleskelua ja shoppailua. Pääsimme käymään myöskin Hollywoodissa ja kävelemään Walk of Famea pitkin. Katselimme keitä julkisuuden henkilöitä sieltä löytyy, muutaman sieltä tunnistin. 🙂

Pääsimme käymään myös Hollywoodissa

Pääsimme käymään myös Hollywoodissa.

Finaaliottelu

Perjantaina 31.7. oli tosiaan sitten jännittävä finaali. Peli oli todella tiukka, olimme 1-3 häviöllä ja saimme noustua tasalukemiin pelin toisen erän lopulla. Peli meni jatkoajalle, ja näytti jo siltä että peli joudutaan ratkaisemaan rankkareilla. Mutta sitten peliajan viimeisen minuutin viimeisillä sekunneillä partnerimme teki voittoisan ratkaisumaalin! Koko Suomen joukkue huusi ilosta ja me vaihtopenkillä olleet juoksimme kentälle yhdessä kannattajiemme kanssa. Voitimme finaalin Uruguayta vastaan lukemin 4-3 ja samalla lunastimme itsellemme kultaaa koko kisoista, fiilis oli mahtava!

Finaali peli Uruguayta vastaan oli tiukka.

Voittajajoukkue_naisten_unified_jalkapallo

Naisten unified-jalkapallon kultamitalistit.

Takaisin Suomeen olympiakultamitalistina

Lauantaina vuorossa oli palkintojen jako. Alkuun jännitti nousta palkintokorokkeelle, mutta kun saimme mitalit kaulaan, riemu räjähti koko joukkueella! Myöhemmin menimme isolla porukalla käymään Venice Beachillä, otimme aurinkoa ja nautimme loppupäivästä. Sunnuntaina oli sitten vuorossa päättäjäisseremoniat, niiden jälkeen lähdimme valmistautumaan kotimatkaan.

Rantaelämää, Los Angeles

Venice Beach, Los Angeles.

Lennot Suomeen menivät hyvin, British Airways ja Finnair toivottivat meidät tervetulleeksi Suomeen ja meidät kukitettiin. Suomeen saavuttuamme meitä oli vastassa kaikki tukijoukot ja saimme taas lisää kukkia. 🙂 Los Angelesin matka meni kaikenkaikkiaan hyvin ja meillä oli huikea reissu. Ei voi muuta sanoa kuin upea suoritus jalkapallon naisilta!

Iso Kiitos vielä Kuntokaupalle sponsoroinnista ja siitä että Kuntokauppa mahdollisti matkani lähteä edustamaan Suomea Special Olympics -kesämaailmankisoihin. Kiitokseksi ja tuliaiseksi sain tuoda mukanani kultaisen mitalin! 🙂

Julkaistu kategoriassa Special Olympics, Sponsorointi ja hyväntekeväisyys, kirjoittanut .

Maarit Petälä

Minun nimeni on Maarit Petälä. Olen noin kolmekymppinen, Tampereella asuva nuori urheileva nainen. Kilpaurheilua olen harrastanut kehitysvammaisten erityisryhmissä jopa maajoukkuetasolla, nykyisellään enemmän harrastusmielessä. Luonteeltani olen iloinen, ahkera ja sosiaalinen. Olen syntynyt ja asunut Jyväskylässä, missä tämä jalkapalloharrastukseni alkoi vuonna 2005. Pelasin JJK:n erityisryhmässä jalkapalloa, ja turnauksissa maajoukkuevalmentajat seurailivat pelaamistani ja alkoivat kysellä erityisryhmien jalkapallomaajoukkueen toimintaan mukaan. Olen ollut mukana kehitysvammaisten maajoukkueessa vuodesta 2008 ja ensimmäiset kilpailut olivat vuonna 2011. Kilpailu-urani kohokohta oli Los Angelesissa 2015 järjestetyt kehitysvammaisten jalkapallon kesämaailmankisat, jotka olivat minulle ja meidän koko tiimille mahtava kokemus! Sieltähän tulikin sitten palattua Special Olympics -kultaa Suomelle voittaneena futaajana. :) Olikin hieno juttu, että Kuntokauppa lähti mukaan mahdollistamaan tätä unelmien reissua sponsoroimalla kisamatkaa. Asun nykyisin Tampereella ihanan mieheni kanssa, ja täällä olen pelannut jalkapalloa urheiluseurassa nimeltä TPV Auringonnousu. Nyt olen lopetellut kilpailu-uraa jalkapallon puolella ja olen siirtymässä harrastamaan salibandyä mieheni kanssa KooVee:n paidassa. Kuulun Kuntokaupan sponsoroimiin urheilijoihin ja mieluusti jaankin kokemuksiani täällä blogissa harrastuksestani.